23 September 2011

CIntA & EMas

KenAPa pulak terkeluar n3 ni, bkn apa masa dok cuci pinggan mangkuk sbelum suboh tadi...teiba terlintas plak idea ni... entah la bukannya ummi teringin nak beli barang kemas baru pun ( tapi kalu Mr Hub-b nak belikan apasalah nye kekeke)

CINTA - + emas = ?

EMas kalu dulu dulu murah harganya jika dibandingkan dengan sekarang , kalau sekarang kita nak beli rantai emas sehalus tali tangsi tu pun dah makan ribuan ringgit... ermm dulu baru ratus je.. ah..! apa ummi melalut ni.

EMAS seperti cinta - masa mula beli emas (senang cite rantai emas lah) masa baru beli hari2 kita belek...kita pakai..sayang nak bukak...tapi bila dah lama kita dah rasa jemu mula lah kaki melangkah ke kedai emas nak cari yg baru..jumpa lah rantai emas design terkini.. wah..! melonjak hati ni.. terus nak beli... tapi TERFIKIR kah kita... bahawa rantai emas kita yang lama tu masih elok cuma mungkin agak pudar serinya sebab kita lupa dan malas nak cuci...dan lai satu kita terlupa bahawa.. rantai emas yg lama tu nilainya lagi tinggi dari rantai emas yg kita baru beli ... cuba bawa ke kedai emas dan suruh cina tu timbang dan tanya nilai semasa ..huh..! nampak kan sekarang.. betapa tingginya harga rantai lama tu jauh sekali bezanya dengan harga rantai yg bAru kita beli ... harapkan design je lawa tapi ringan.

macam tu la dengan cinta = cinta yg lama ( terutama perkahwinan) lbh bernilai sbb dah lama bersama kita ... pahit manis dah diharungi bersama... mungkin rupanya dah tak seseri waktu mula2 kawin ... mungkin dah pudar sikit tapi kala kita polish... kita belai macamana masa mula2 dapat dulu.. kita akan sentiasa lihat serinya lebih dari segalanya... tapi masalahnya kita malas .. nak jalan senang je.. kita lupa.. asyik nampak yang baru je... tapi yang pasti nilai yang baru tak kan sama dengan yang lama...

dan lama kelamaan yang baru juga akan jadi pudar kalau kita terus dengan sikap lewa... silap2 kita pula yang di buangnya... hahaha


No comments:

Post a Comment