29 June 2010

pENaTNYa...

PeNAt  betul ai ni, dari pagi kelam kabut ngemas umah. (mana yang sempat jew) ..pastu hinggap jap kat Fb jenguk cite terkini..Kendian aku memandu menuju ke Ayer Keroh untuk ke Aeon Ayer Keroh ada appointment ngan ms Beautician di Fe'Maritz Salon.

Dah sampai sana ...dapat relax dan tido lena tak lena dibuai lagu yang beralun lemak cili padi..dan bila wajah aku mulai diurut lembut dek tangan amoi yang cun tu..hilang kejap ketegangan diwajah aku.


  kartun Pictures, Images and Photos
Hampir 2 jam aku terbaring di katil facial ..sebenarnya itulah rutin aku setiap sebulan sekali...pergi salon/spa untuk membelai wajah..
Rupa tu nak kata cantik...tidak la cantik mana...manis nyer ada la skit..huhuhu..tapi ni kira hadiah untuk aku sebagai suri la...asyik dok wat keje umah je..muka nak kena jaga gak..badan nak jugak diurut..dan di scrub , biar hilang semua bau-bau bawang tu huhuhu..

Dulu aku rajin menepek di salon rambut..saja nak kemas dan bagi rawatan skit pada rambut yang dah pun beruban ni..tapi sejak akhir-akhir ni , malas pulak aku nak bertenggek ke salon kak di atas bukit kat umah aku ni..tah la apa sebabnya ..!

Tapi rutin untuk aku ke spa/salon wat rawatan muka ... harussss aku teruskan..

Dah habis rawatan , bermula la tugasan seperti biasa semula...'KERJA-RUMAH'...dan tugasan 'SURI'...



DSCF8391Oleh kerana perancangan masa hari ni tak berapa teratur..jadi aku jadi terkejar-kejar skit...dari Ayer Keroh nak ke sekolah anak..aku memecut laju kenari merah...fuhh..mengalahkan pelumba professional la. Aku cilok kiri...aku cilok kanan, memotong kete-kete yang merayap di  tengah-tengah highway macam kura-kura ni...s 027 sakit ati aku tengok ..
aku ingat pemandu wanita ..tapi seme yang memandu slow tu pemandu LELAKI...di ulangi LELAKI... bukannya pemandu wanita seperti yang selalu dikutuk-kutuk selama ini.

DSCF8410 
Tiba di traffic light Krubong..tiba-tiba ada sebuah myvi putih memotong kelajuan aku...ishhhh ni nak lawan tokey ni..(kata hati aku berlagak)...AKu tekan  minyak terus membontoti keretanya bila dapat memotong aku toleh...kearah kete putih yang dasat jugak pemanduannya...POMPUAN rupernya...dasat..dasat...gembira aku ..kerana pemandu wanita sekarang juga hebat dijalanan...

DSCF8418
Akhirnya aku sampai di sekolah anak aku 5 minit sebelum waktu persekolahan tamat....

KESIMPULANNYA ...JANGAN ANGGAP SEMUA WANITA NI LEMBAB BILA MEMANDU ...LELAKI PUN ADA YANG CAM KURA-KURA TAU..! (jangan marah..dah memang kenyataan) hahhaha..

28 June 2010

NAK BELAJAR MAIN MUZIK..

Anak bujang ummi, memang berminat dengan muzik..nampak la 'minat' dia kearah tu..selain dari mengadap Games ... hobi dia ..menyanyi

kartun

So, papa dia kata , eloklah kalau dihantar dia ke class Muzik ...belajar main guitar..
suka bukan main lagi dia..

Si adik nya pula nak main piano..huhuhu...ni ada payah sikit .. setakat belajar ok lah..tapi kalau nak dibeli piano tu ( kena pikir 10 kali )

Jadi .. ummi sedang mencari-cari class untuk mendaftarkan mereka berdua ni..

Kita JuMPa LAgI..

Hari minggu memang jarang sangat aku dapat masa untuk meng'update' blog ..sebabnya korang paham-paham sendiri la...

Anak-anak tak sekolah, suami pun tak ke pejabat, so inilah masa untuk diluangkan seketika untuk 'keluarga'.





Jadi selalunya pepagi kami akan keluar mencari sarapan..dan kendian akan memerap 3,4 jam dirumah ibu mertua.

Kalau ada aktiviti mengejut maka ..jadi berlarutan lah rombongan sekeluarga ke daerah2 yang perancangannya dibuat  secara tergempar.

Selalunya acara 'terjah kedai makan' lah yang paling disukai ...

Tapi minggu ni, kami serbu ke Bukit Rambai..ada sprint test (tah betul ke tidak bunyi nye cam gitu) .. ahli2 club (ahli keluarga la tu) dah sampai pepagi, cuma kami je yang turun belah petang .. sebab nak settlekan urusan umah dan tangga dulu..

Gambar tak dapt nak di tayangkan kat sini sebab aku tak amik pun gambar perlumbaan tu..sebab camera dah masuk 'wad' .

Aku nak komplain la kat company camera ni ..sebabnya dah 2 camera jenama dia aku beli ..asyik timbulkan masalah je..pakai lum sampai 2 bulan dah wat hal..tah apa-apa tah..

So harap-harap D90 aku (eh silap Hub-B aku) punya cepat la sembuh...dan lepas ni tak kan wat hal lagi...

SORIe la KeNA BAcA LALutAN aku laGI...huhuhu

26 June 2010

HaRI InFOz

Dari semalam aku asyik bagi Infoz...je, cuti membebel...sekejap .
Kebiasaannya aku akan membebel dan merapu tah apa-apa ( itu korang yang pikir la) ...mungkin sampai korang naik muak dan loya melayan cita aku...so skunk aku nak bagi infoz sampai korang tak larat nak baca....huhuhu

Harap-harap infoz ni dapat membantu aku ,ko , ko , dan ko yang baju merah tu jugak...menambah ilmu yang da sedia banyak tu...

SELAMAT MEMBACA DAN RELAxxxxx
Rahsia Tahi Lalat

Summary:Louder
Masyarakat pada zaman dahulu mengenal seseorang dgn
melihat tanda pada
badannya.
Diturunkan di sini firasat tentang tahi
lalat. Sejauhmana
kebenarannya tidaklah diketahui dgn jelas. Namun
begitu, ia biasa
diajarkan di kalangan Masyarakat Melayu. Hanyalah
sekadar menambah pengetahuan.

bibir atas kanan - banyak rezeki, pandai
bibir atas kiri - ramai kawan, baik hati
bibir bawah kanan - disegani orang, ramai yg suka
bibir bawah kiri - pandai bicara, tak mudah kalah

leher kanan - cerdas, jujur, berani menderita
leher kiri - cerdas dlm segala hal dan banyak
pengetahuan
leher di tengah - tercapai cita-cita

biji mata kanan - suka serong dan pembohong
biji mata kiri - pembohong tetapi baik hati
hujung mata kanan - baik hati, sopan santun, cerdas
hujung mata kiri - baik budi, murah rezeki

betis kanan - suka berhibur, boros
betis ! kiri - rajin, tidak suka menganggur
lutut kanan - bersikap tidak peduli dan tak mahu
berusaha
lutut kiri - kurang kuat berusaha

kepala sebelah kanan - terkabul cita-cita
kepala sebelah kiri - sering menemui kesusahan
kepala sebelah belakang - jujur, sabar dan tekun
kening kanan - cerdas dan cekap
kening kiri - cerdas, sopan santun

tengah kening - keras hati, berani segala hal
hujung mulut kanan - kecil rezeki, tak mudah kalah
hujung mulut kiri - suka berpoya-poya

ketiak kanan - dapat menyimpan rahsia
ketiak kiri - jujur, banyak yang cinta
pergelangan kaki kanan - suka berpergian (keluar
rumah)
pergelangan kaki kiri - kehendak kuat

batang hidung - banyak dicintai orang dan dapat
menjadi kaya
pada hidung - banyak rezeki
dagu bawah kanan - jujur dan baik hati
dagu bawah kiri - bijak sana dan berbudi luhur

kemaluan kanan atau kiri - baik, suka senggama
di kepala kemaluan (lelaki) - bakal beristeri 2
tumit kanan - jujur dan banyak kawan
tumit kiri - baik budi

alis kanan suka - menolong, baik hati
alis kiri - ramai yang suka
pangkal peha kanan - kemahuan kuat
pangkal peha kiri - suka kerja apa pun
telapak kaki kanan - tak mudah mengeluh

jari kaki kanan - suka menolong
jari kaki kiri - berbudi, suka berbuat baik
bahu kanan - cermat dlm membuat keputusan, banyak
tanggungan
bahu kiri - suka kerja keras, banyak tanggungjawab

lengan kanan - setia dan taat pada atasan
lengan kiri - menepati janji dan rajin
pipi kanan - ramai teman
tengah-tengah pipi kanan - ramai yg suka
tengah-tengah pipi kiri - ramai teman
ubun-ubun - kurang jujur

pusat - cerdas, tangkas, tekun
pusat bahagian kanan - sejahtera dalam hidup
pusat bahagian kiri - beroleh kemliaan
pinggang kanan - sayang pada pas! angan hidup
pinggang kiri - disayang pasangan hidup

dada kanan - dapat mengatasi masalah
dada kiri - berani, jujur dan sabar
telapak kaki kanan - tidak mudah mengeluh
telapak kaki kiri - baik budi pekertinya
siku tangan kanan - kuat ingin memiliki kekayaan
siku tangan kiri - baik hati, suka menolong

jari tangan kanan - serba beroleh keuntungan
jari tangan kiri - serba baik bekerja
jari telapak tangan kanan - banyak rezeki tapi boros
jari telapak tangan kiri - banyak rezeki dan cermat

perut bawah kanan - banyak rezeki, suka memberi maaf
perut bawah kiri - baik hati, tenang hidupnya
sudut mata kanan dalam - disayang suami atau isteri
sudut mata kiri dalam - tidak mudah dilupakan pasangan
sudut mata kanan luar - baik budi, ramai yg cinta
pelipis kiri - murah rezeki, dpt jadi kaya
pelipis kanan - serba berhasil dalam usaha

kelopak mata kanan atas - baik hati, ramah, berjaya
kelopak mata kiri atas ! - baik budi, ramai yg suka
kelopak mata kanan bawah - agak malas
kelopak mata kiri bawah - agak bodoh, kurang bijaksana
Rahsia Tahi Lalat Originally published in Shvoong: http://ms.shvoong.com/social-sciences/1801356-rahsia-tahi-lalat/

25 June 2010

Info Sihat

KUtU....

Pengenalan

Kutu adalah serangga parasit yang kecil, tanpa kepak yang menghisap darah.
Serangan kutu rambut adalah biasa. Kanak-kanak berusia 3-10 tahun di prasekolah atau pusat jagaan harian lebih terdedah kepada serangan ini. Ia mudah merebak, terutama di kalangan kanak-kanak sekolah, melalui sentuhan terus dan perkongsian barangan peribadi.
Kutu rambut akan mati jika terpisah dari kepala manusia selama lebih dari 2 hari.

Gejala & Tanda

Rasa gatal yang keterlaluan.
Kutu pada kulit kepala dan telur kutu pada pangkal rambut mudah dilihat pada bahagian tengkuk dan pada belakang telinga.
Ia dilihat sebagai bonjolan kecil berwarna merah pada kulit kepala, leher dan bahu.

Rawatan

Jika kanak-kanak yang dijangkiti berusia kurang dari 2 tahun, gunakan sikat untuk mengalihkan kutu dan telur kutu tetapi jangan gunakan ubat kutu.
Periksa semua ahli keluarga dan rawat mereka jika didapati terdapat kutu atau telur kutu.
Perapi rambut mungkin menutup atau melindungi kutu rambut, jadi perapi rambut tidak harus digunakan sebelum menyapu ubat pembasmi kutu.
Gunakan air panas untuk membasuh cadar dan pakaian yang telah digunakan oleh mereka yang dijangkiti kutu rambut sejak 2 hari lepas.
Semua perkara yang tidak boleh dibasuh seperti permainan yang dibuat dari kain harus diisi dalam beg plastik selama 2 minggu. Beg tersebut hanya boleh dibuka di luar rumah. Pilihan lain yang boleh dibuat ialah dengan melakukan cucian kering.
Sikat dan berus perlu dinyahkuman dalam air panas atau alkohol. Rendam selama 5 minit atau lebih di dalam air yang betul-betul panas.
Lantai dan perabut, terutama sekali sofa dan kawasan yang kerap digunakan oleh kanak-kanak harus dibersihkan dengan pencuci hampagas. Beg hampagas harus dibuang serta-merta selepas itu.

Jika kutu didapati pada kanak-kanak yang bersekolah, maklumkan pada jururawat sekolah atau guru supaya kutu dapat dihalang daripada merebak. Kanak-kanak dinasihatkan supaya jangan berkongsi topi, sikat dan lain-lain barangan peribadi di sekolah. Rawatan untuk kutu rambut adalah seperti :

Gamma benzene hexachloride (lindane)
Malathion

Pencegahan

Ahli keluarga digalakkan supaya selalu memeriksa kanak-kanak secara berkala kerana jangkitan semula boleh berlaku.
Basuh pakaian, cadar, sikat dan berus untuk mengelakkan jangkitan semula.
Rawatan pencegahan menggunakan ubat pembasmi kutu adalah tidak digalakkan kerana ia boleh menyebabkan penyakit lain dan kegatalan yang berterusan.
Pendidikan kesihatan tentang kitaran hidup kutu, kebersihan diri dan perkara-perkara lain amat berguna.

Semakan Akhir :05 Jun 2008

Info Sihat

BUaSIR....


Buasir adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu banyak tekanan di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau memberi dan membonjol. Kadangkala ianya boleh pecah. Ada dua jenis buasir : Dalaman dan Luaran

Buasir Dalaman:

Lazimnya, buasir ini tidak terasa sakit dan gatal kerana ia terletak jauh ke dalam rektum. Buasir dalaman tidak merbahaya tetapi meneran dan gangguan dari laluan najis semasa membuang air besar boleh mencederakan permukaan buasir yang getas dan menyebabkannya berdarah. Anda akan terlihat titisan darah yang berwarna merah cerah pada kertas tisu atau di mangkuk tandas. Jika keadaan ini berlaku anda perlu mendapat bantuan perubatan, kerana darah tersebut mungkin datang dari sumber lain seperti ketumbuhan atau kanser kolorektum.

Buasir Luaran

Buasir jenis inilah yang selalu kita dengar mengakibatkan gejala-gejala seperti sakit, pedih dan gatal di dubur. Jika buasir ini tersepit (bekalan darah akan terputus), bekuan darah akan terjadi di dalamnya menyebabkan ia terasa amat sakit. Gejala-gejala beginilah yang menyebabkan buasir jenis ini memerlukan perhatian dan rawatan perubatan. Apabila sahaja salur darah vena rektum teregang atau memberi dan terjadinya buasir adalah sukar untuk ia dibuang atau ditanggalkan sepenuhnya. Buasir ini akan berulang kembali walaupun dengan tekanan atau bebanan yang lebih ringan berbanding dengan yang dahulunya.

PENYEBAB UTAMANYA

Sentiasa duduk
Meneran (ketika najis keras atau sembelit)
Cirit-birit
Duduk mencangkung di dalam tandas terlalu lama
Batuk yang teruk
Bersalin
Mengangkat berat

PENCEGAHAN

Mengelak dari melakukan perkara-perkara di atas boleh mencegah anda dari buasir. Amalkan petua-petua berikut:
Jika pekerjaan anda memerlukan anda sentiasa duduk, sekali-sekala anda perlu bangun dan berjalan-jalan sekurang-kurangnya 5 minit setiap jam. Bergerak-geraklah di kerusi anda supaya dapat mengelakkan tekanan langsung dari rektum.
Hembuskan nafas keluar apabila anda ketegangan atau ketika mengangkat sesuatu. Jangan menahan nafas anda.
Dapatkan rawatan awal untuk mengawal batuk, cirit-birit dan sembelit anda kerana buasir selalunya terjadi selepas masalah ini berpanjangan.Jadikan sebagai satu peraturan: Jangan membaca atau berehat-rehat di dalam tandas. Jika pergerakan usus anda mengambil masa lebih dari 3-5 minit, ada sesuatu yang tidak kena. Jika anda ingin menghindari diri dari buasir, amalkan tabiat membuang air besar yang baik. Pastikan najis anda sentiasa lembut
Jika langkah-langkah ini gagal anda perlu bertindak segera. Sembelit merupakan satu keadaan di mana pada waktu pagi keadaannya adalah sederhana tetapi apabila menjelang malam ia boleh menjadi amat mengazabkan.

RAWATAN

Terlebih dahulu anda perlu mengenalpasti penyebabnya, kemudian jauhkan diri anda darinya. Tiada gunanya anda merawat buasir tersebut kemudiannya anda meneruskan semula amalan yang boleh mencetuskan semula keadaan ini. Apabila anda telah bertekad untuk menghapuskan faktor-faktor pencetus buasir, maka barulah anda boleh merawatnya. Terdapat dua matlamat untuk merawat buasir. Pertamanya menghentikan gejala atau simptom (sakit, pedih dan gatal). Keduanya ialah mengecutkan buasir tersebut.

Mandian Sitz (rendamkan bahagian rektum ke dalam air suam) untuk selama 15-20 minit, 3 hingga 4 kali sehari. Rawatan ini sangat mudah dan berkesan untuk mencapai kedua-dua matlamat di atas.
Anda boleh membeli ubat krim buasir dan supositori untuk menghilangkan gangguan dan kesakitan tetapi ianya tidak boleh mengecutkan buasir.
Untuk mengecutkan buasir kepada saiz asalnya, pengubatan semasa adalah berguna.
Cucikan seluruh bahagian rektum dengan air suam setiap kali anda membuang air besar dan gunakan julap serat pukal (bulk fibre laxative) untuk melembutkan najis. Ini boleh mengelak anda dari meneran semasa membuang air besar.
Kebanyakan orang mengambil ubat tambahan serat pukal ini setiap hari untuk mengelak dari buasir. Tetapi perlu diingat bahawa serat pukal ini mengambil masa beberapa hari untuk memberi kesan. Jika anda sedang menghidapi buasir dan membuang najis yang keras anda mungkin memerlukan ubat atau julap yang dapat melembutkan segera najis anda untuk mengelakkan anda dari meneran yang boleh memburukkan lagi buasir anda.
Bagi buasir yang tidak dapat disembuhkan dengan rawatan konsevatif, rawatan yang standard boleh dijalankan iaitu mengikat dengan lingkaran getah (rubber band ligation). Satu atau dua lingkaran getah diikat di sekeliling pangkal buasir. Ini akan menyekat peredaran darah ke buasir tersebut. Dalam masa 7 hingga 10 hari buasir tersebut akan tertanggal keluar. Ikatan lingkaran getah ini hanya digunakan untuk buasir dalaman sahaja. Ia dilakukan tanpa menggunakan ubat bius dan tidak menimbulkan kesakitan. Tetapi anda mungkin mengalami sedikit ketidakselesaan untuk beberapa hari.
Koagulasi inframerah- sinaran inframerah dipancarkan selama satu atau dua saat untuk menghentikan bekalan darah ke buasir. Anda mungkin terasa bahang panas ketika prosedur ini dilakukan dan terdapat sedikit pendarahan berlaku dalam beberapa hari selepas itu. Prosedur ini sama juga seperti ikatan lingkaran getah, dilakukan hanya untuk buasir dalaman. Tetapi ianya lebih cepat dan kurang menyebabkan jangkitan.
Elektrokoagulasi bipolar - Prosedur ini dikenali juga dengan nama Bicap, adalah sama seperti prosedur koagulasi inframerah dan ia mempunyai kebaikan dan keburukan yang sama.

Terapi laser- pancaran laser akan mengewapkan tisu buasir. Tetapi prosedur ini didapati lebih mahal dan tidak menunjukkan sebarang kelebiha nnya dari prosuder-prosedur lain. Ianya perlu dijalankan dengan berhati-hati dari segi kedalaman dan lokasinya bagi mengelakkan pendarahan dan kesakitan kepada pesakit.
Pembedahan biasanya dilakukan sebagai langkah terakhir apabila kedua-dua jenis buasir tersebut menjadi semakin teruk dan rawatan-rawatan lain tidak berjaya menyembuhkannya. Kaedah ini didapati berkesan tetapi pesakit terpaksa tinggal di dalam hospital sehari dua dan mengambil masa yang agak lama untuk sembuh berbanding dengan pendekatan-pendekatan lain.

BILAKAH ANDA PERLU BERJUMPA DOKTOR?

Rawatan yang agresif seperti yang dinyatakan di atas sepatutnya boleh menyembuhkan buasir dalam beberapa hari sahaja. Tetapi ia mungkin mengambil masa 2 - 4 minggu untuk pulih sepenuhnya. Jika tidak, anda perlu berjumpa doktor semula dan berbincang dengannya. Masalah-masalah perubatan penyakit keradangan usus atau jangkitan usus boleh menyerupai gejala-gejala buasir. Oleh itu, jika keadaan anda masih berterusan walaupun telah mendapat rawatan asasnya, anda perlu berjumpa doktor.

PENGURUSAN SENDIRI

Banyak meminum air sekurang-kurangnya 1.5 - 2 liter sehari
Makan makanan seimbang: banyakkan memakan makanan yang tinggi serat, bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran.
Gunakan tandas pada masa yang ditetapkan seperti selepas bangun tidur setelah meminum segelas besar air.
Elakkan dari memakan makanan yang boleh menyebabkan gangguan (makanan pedas atau berempah, alkohol) atau yang boleh merangsangkan usus (kopi atau teh).
Apabila terdapat gejala-gejala tertentu (seperti darah dalam najis,sakit atau gangguan pada dubur), berjumpalah doktor.

Info Sihat

DEnGkuR....

Apa itu berdengkur?

Berdengkur adalah bunyi bising semasa bernafas, apabila sebahagian daripada saluran pernafasan atas seseorang tersumbat. Ia berlaku apabila terdapat sekatan pada aliran udara di dalam saluran pernafasan di bahagian belakang mulut dan hidung seseorang. Bunyi itu dikeluarkan apabila tisu di bahagian atas saluran pernafasan bergesel dan bergetar di antara satu sama lain. Berdengkur bertambah kerap mengikut umur dan biasanya tidak membahayakan.

Sebab-sebab berdengkur

Lemah otot-otot pada lidah, lelangit lembut dan tekak. Apabila otot tidak tegang akibat arak atau ubatan yang menyebabkan otot lemah, lidah akan tertolak ke belakang, menutupi aliran udara atau otot tekak tertarik masuk ke dalam tekak dan menyekat salur pernafasan atas. Juga berlaku semasa waktu tidur yang nyenyak. Tisu tekak yang besar dan tebal. Kanak-kanak yang mempunyai tonsil dan tisu adenoid yang membengkak selalunya berdengkur. Orang yang berlebihan berat badan dan mempunyai leher yang pendek dan besar.

Lelangit lembut dan uvula (anak tekak) yang panjang. Uvula yang panjang akan mengecilkan rongga pembukaan dari hidung ke tekak. Getaran yang berlebihan dari tisu ini akan mengakibatkan dengkuran. Saluran pernafasan tersekat. Hidung yang tersumbat dan sukar bernafas menyebabkan individu lebih kerap menyedut udara untuk bernafas. Ini mengakibatkan ruang vakum yang berlebihan di dalam tekak, dan mengakibatkan tisu tekak yang lembut tertarik ke dalam dan mengakibatkan dengkuran. Antara sebab lain adalah batang hidung yang bengkok, polip dan jangkitan sinus.

Komplikasi

Berdengkur, boleh juga mendatangkan masalah tidur yang serius yang dipanggil 'sleep apnea' iaitu apabila seseorang itu berhenti bernafas lebih dari 10 saat buat seketika sewaktu tidur.'Sleep apnea' boleh membahayakan diri dan memerlukan rawatan selanjutnya.

Rawatan

Bolehkah dengkuran yang kuat disembuhkan?
Mendengkur yang teruk ialah mereka yang berdengkur pada mana-mana kedudukan atau mengganggu orang lain, sepatutnya mencari khidmat nasihat perubatan bagi memastikan keadaan itu bukanlah masalah 'sleep apnea'. Pakar Telinga, Hidung dan Tekak akan memeriksa hidung, mulut, tekak, lelangit dan leher mendengkur. Kajian semasa tidur yang dilakukan di dalam 'makmal tidur' perlu bagi mengenal pasti tahap keseriusan dengkuran dan kesan kesihatan ke atas mendengkur tersebut.

Rawatan untuk dengkur

Rawatan adalah bergantung kepada diagnosis yang dibuat. Pemeriksaan akan menunjukkan dengkur adalah disebabkan oleh alahan hidung, jangkitan, kecacatan atau masalah tonsil dan "adenoid".Rawatan diberi mengikut sebab-sebab yang dikenal pasti.

Pencegahan

Petua untuk mengurangkan dengkuran:

Kurangkan berat badan jika anda mengalami masalah berat badan berlebihan
Kurangkan pengambilan arak atau ubatan yang mempunyai kesan mengantuk pada waktu tidur
Cegah pengambilan tranquilizer, pil tidur dan antihistamina sebelum tidur
Elak pengambilan arak sekurang-kurangnya 4 jam dan mengambil makanan berat atau ringan dalam tempoh 3 jam, sebelum berehat
Amalkan tidur pada waktu yang tetap setiap hari
Utamakan posisi tidur mengiring daripada posisi terlentang
Tinggikan kepala katil anda lebih kurang 4 inci ke atas supaya posisi kepala lebih tinggi dan lidah tidak tertolak ke belakang
Semakan akhir: 28 April 2008

Nak petua cucur udang yg crunchy ?cuba ini...

Nak petua cucur udang yg crunchy ?cuba ini...

Summary:eniosman
Salam,suka makan cucur udang or cucur jagung? Mak saya bagi petua kalau nak cucur udang jadi crunchy atau rapuh petuanya senang saja,bancuh adunan tepung dgn air ais,cubalah,insyaallah jadi.Suami pun dah pandai buat,sekali dia buat menjadi,org puji kata sedap maka bersemangat lagi la nak buat,he he..pikologi kena ada.
Utk resepi cucur jagung we all simple aje.sirat sirat jagung dari tongkolnya masukkan ke dalam tepung,masukkan sedikit garam,gula,sedikit cili boh,bawang besar bancuh dgn air ais.Cubalah,insyaallah sedap,janji jagung kena yg baru.

Nak petua cucur udang yg crunchy ?cuba ini... Originally published in Shvoong: http://ms.shvoong.com/lifestyle/food-and-drink/2013617-nak-petua-cucur-udang-yg/

InFOz - Nak Tahu Tak..?

Penyakit Barah Payudara Di Kalangan Lelaki


Lebih kurang 1% daripada kanser payudara setiap tahun di Amerika Syarikat terdiri daripada kaum lelaki. Trend ini semakin menaik di Amerika Syarikat. Sebanyak 1,690 kes baru di jumpa di kalangan kaum lelaki setiap tahun (anggaran 2005), dan lebih kurang 460 akan meninggal dunia akibat penyakit ini. Kanser payudara telah meningkat sebanyak hampir 50% dalam 3-4 tahun kebelakangan ini.



Kaum lelaki tidak patut meninggal dunia akibat penyakit ini hanya kerana mereka tidak sedar penyakit ini boleh berlangsung di kalangan kaum lelaki juga. Lelaki dengan sejarah kanser payudara di kalangan ahli keluarga mesti memeriksa diri mereka dengan tetap dan berjumpa dengan doktor mereka sebaik sahaja mereka memerhatikan sesuatu perubahan. Rawatan mereka sama dengan rawatan bagi kaum hawa. Lebih awal mereka mengesan kanser mereka, lebih baik kemungkinan mereka menjalani rawatan yang berjaya.



Di negara barat, majoriti kes kanser payudara lelaki adalah di kalangan pesakit dalam lingkungan umur 50an atau 60an. Sama seperti kaum wanita, gen kanser payudara (BRCA2) juga membawa kesan kepada kaum lelaki dan meningkatkan risiko mereka menghidap kanser payudara.



Di Malaysia, Daftar Kanser Kebangsaan melaporkan 56 kes baru kanser payudara lelaki pada 2002 dan 24 kes baru pada 2003.



Pada 2002, kanser payudara dikesan di kalangan 26 lelaki Melayu, 22 lelaki Cina dan 5 lelaki India. 71% (40 daripada mereka) daripada mereka yang didiagnosis adalah berumur 50 tahun atau lebih.



Daripada 24 kes baru yang dilaporkan pada 2003, 11 adalah kaum Cina,7 adalah kaum Melayu. 71% daripada mereka berumur lebih daripada 50 tahun.



Bagi maklumat tambahan mengenai Kanser Payudara Lelaki, layarilah:



http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/malebreastcancer.html



http://imaginis.com/breasthealth/bcmn.asp#survival

Rahsia Tahi Lalat

Rahsia Tahi Lalat

Summary:Louder
Masyarakat pada zaman dahulu mengenal seseorang dgn
melihat tanda pada
badannya. Diturunkan di sini firasat tentang tahi
lalat. Sejauhmana
kebenarannya tidaklah diketahui dgn jelas. Namun
begitu, ia biasa
diajarkan di kalangan Masyarakat Melayu. Hanyalah
sekadar menambah
pengetahuan.
bibir atas kanan - banyak rezeki, pandai
bibir atas kiri - ramai kawan, baik hati
bibir bawah kanan - disegani orang, ramai yg suka
bibir bawah kiri - pandai bicara, tak mudah kalah
leher kanan - cerdas, jujur, berani menderita
leher kiri - cerdas dlm segala hal dan banyak
pengetahuan
leher di tengah - tercapai cita-cita
biji mata kanan - suka serong dan pembohong
biji mata kiri - pembohong tetapi baik hati
hujung mata kanan - baik hati, sopan santun, cerdas
hujung mata kiri - baik budi, murah rezeki
betis kanan - suka berhibur, boros
betis ! kiri - rajin, tidak suka menganggur
lutut kanan - bersikap tidak peduli dan tak mahu
berusaha
lutut kiri - kurang kuat berusaha
kepala sebelah kanan - terkabul cita-cita
kepala sebelah kiri - sering menemui kesusahan
kepala sebelah belakang - jujur, sabar dan tekun
kening kanan - cerdas dan cekap
kening kiri - cerdas, sopan santun
tengah kening - keras hati, berani segala hal
hujung mulut kanan - kecil rezeki, tak mudah kalah
hujung mulut kiri - suka berpoya-poya
ketiak kanan - dapat menyimpan rahsia
ketiak kiri - jujur, banyak yang cinta
pergelangan kaki kanan - suka berpergian (keluar
rumah)
pergelangan kaki kiri - kehendak kuat
batang hidung - banyak dicintai orang dan dapat
menjadi kaya
pada hidung - banyak rezeki
dagu bawah kanan - jujur dan baik hati
dagu bawah kiri - bijak sana dan berbudi luhur
kemaluan kanan atau kiri - baik, suka senggama
di kepala kemaluan (lelaki) - bakal beristeri 2
tumit kanan - jujur dan banyak kawan
tumit kiri - baik budi
alis kanan suka - menolong, baik hati
alis kiri - ramai yang suka
pangkal peha kanan - kemahuan kuat
pangkal peha kiri - suka kerja apa pun
telapak kaki kanan - tak mudah mengeluh
jari kaki kanan - suka menolong
jari kaki kiri - berbudi, suka berbuat baik
bahu kanan - cermat dlm membuat keputusan, banyak
tanggungan
bahu kiri - suka kerja keras, banyak tanggungjawab
lengan kanan - setia dan taat pada atasan
lengan kiri - menepati janji dan rajin
pipi kanan - ramai teman
tengah-tengah pipi kanan - ramai yg suka
tengah-tengah pipi kiri - ramai teman
ubun-ubun - kurang jujur
pusat - cerdas, tangkas, tekun
pusat bahagian kanan - sejahtera dalam hidup
pusat bahagian kiri - beroleh kemliaan
pinggang kanan - sayang pada pas! angan hidup
pinggang kiri - disayang pasangan hidup
dada kanan - dapat mengatasi masalah
dada kiri - berani, jujur dan sabar
telapak kaki kanan - tidak mudah mengeluh
telapak kaki kiri - baik budi pekertinya
siku tangan kanan - kuat ingin memiliki kekayaan
siku tangan kiri - baik hati, suka menolong
jari tangan kanan - serba beroleh keuntungan
jari tangan kiri - serba baik bekerja
jari telapak tangan kanan - banyak rezeki tapi boros
jari telapak tangan kiri - banyak rezeki dan cermat
perut bawah kanan - banyak rezeki, suka memberi maaf
perut bawah kiri - baik hati, tenang hidupnya
sudut mata kanan dalam - disayang suami atau isteri
sudut mata kiri dalam - tidak mudah dilupakan pasangan
sudut mata kanan luar - baik budi, ramai yg cinta
pelipis kiri - murah rezeki, dpt jadi kaya
pelipis kanan - serba berhasil dalam usaha
kelopak mata kanan atas - baik hati, ramah, berjaya
kelopak mata kiri atas ! - baik budi, ramai yg suka
kelopak mata kanan bawah - agak malas
kelopak mata kiri bawah - agak bodoh, kurang bijaksana
Rahsia Tahi Lalat Originally published in Shvoong: http://ms.shvoong.com/social-sciences/1801356-rahsia-tahi-lalat/

Keputihan: Normal atau Abnormal?


Summary:eneliahani
KENAL PASTI KEPUTIHAN NORMALPUTIH: Lelehan pekat,putih dan tidak menyebabkan kegatalan.Tapi jika sebaliknya itu menandakan jangkitan kulat.

JERNIH: Ia petanda kamu sedang ''subur''.

JERNIH SERTA CAIR: Ia boleh berlaku pada waktu berbeza dalam kitar kesuburan,dan mungkin keluar lebih banyak selepas senaman berat.

KUNING ATAU HIJAU: Ia mungkin petanda jangkitan terutama jika ia pekat dan agak berketul seperti keju,selain berbau busuk.Elok lah berjumpa doktor segera untuk rawatan lanjut..

MERAH KEHITAMAN: Boleh berlaku selepas haid,ia mungkin sisa darah haid.

''SPOTTING''/ LELEHAN MERAH: Ia mungkin berlaku disaat kamu sedang subur,ketika peringkat awal kehamilan,atau ketika kamu sedang dalam haid.Jika ia berlaku sepatutnya kamu haid-tapi ia tidak berlaku,maka kamu sebaiknya menjalani ujian kehamilan.

PERIHAL JANGKITAN KULATHakikatnya setiap wanita sihat ''menyimpan'' sedikit kulat pada sekitar kawasan kemaluan. Begitupun,jika jumlahnya bertambah dari kadar sepatutnya,situasiakan berubah kepada jangkitan. Dan biasanya ia tiada kena mengena dgn si suami.

Antara puncanya termasukklah mengambil ubat antibiotik,hamil,kencing manis atau kesan terlalu panas hingga banyak berpeluh. Petanda jangkitan kulat? Antaranya ialah keputihan pekat,bengkak serta sakit pada sekitar rahim,gatal keterlaluan,dan kesakitan ketika seks berlansung.

Untuk merawatnya doktor akan mengambil contoh sel daripada kemaluan kamu untuk menentukan jenis kuman yang menyerang. Kemudain kamu mungkin akan diberi ubat untuk dimasukkan kedalam salur kemaluan. Ia berfungsi unntuk ''membersihkan '' kawasan terbabit.Tidak pun kamu mungkin akan diberi ubat makan..

JENIS JANGKITAN KULATAntara yang sering menyerang wanita muda ialah bacterial vaginosis (BV). Ia berpunca dapipada bakteria Gardenella Vaginalis . Antara tanda nya ialah lelehan kelabu atau kekuningan berbau hanyir yang lebih kuat selepas seks atau bila di basuh dengan sabun. Apapun ia boleh dirawat dengan antibiotik.

Selain itu bengkak pada alat sulit atau Bartholin cyst juga boleh dialami,iaitu bila berlaku pembengkakan setempat pada bahagian bawah bibir kemaluan.Pesakit mungkin tidak perasan kerana saiznya agak kecil. Ia boleh dikawal melalui pembedahan kecil untuk mengeluarkan cecair terkumpul pada kelenjar itu..

Sementara itu,trichomoniasis pula berlaku disebabkan oleh sejenis organisma yang digelar trichomonas vaginalis.Dan kamu boleh dijangkiti jika melakukan seks tanpa perlindungan bersama pasangan yang telah dijangkiti. Masalah ini perlu dirawat menggunakn antibiotik khusus. Selain lelehan kuning atau kekuningan (bagikes lebih serius), jangkitan ini turut menyebabkan bau hanyir dan rasa sakit serta gatal ketika buabg air kecil. Biasanya ketara selepas haid.

Chlamydia dan gonnorhea juga boleh memburukksn masalah keputihan..
Apapun semua masalah diatas boleh diatasi dengan pil atau suntikan antibiotik..


Keputihan: Normal atau Abnormal? Originally published in Shvoong: http://ms.shvoong.com/medicine-and-health/1859853-keputihan-normal-atau-abnormal/

HuJAN,EkSideN,MAuT

Dari sebelum subuh hujan turun dengan lebat. Kesian anak-anak terpaksa  gie sekolah dengan keadaan camtu. Lebih kurang kul 9.30 baru hujan mula reda..

Hari ni hari jumaat, pukul 12.10 anak-anak dah balik sekolah. So seperti biasa aku keluar untuk amik anak-anak kat sekolah. Bukan jauh sangat pun sekolah dengan rumah, tapi kena jugak la aku memandu kesana.

Tiba kat simpang nak masuk highway...ada banyak lak kete bergerak pelahan-lahan..."adui..apsal plak ni"?
Aku nampak kete polis "ni mesti ada roadblock"!
dengan pemanduan yang slow n stadey..tetiba aku ternampak ambulan..."sah ni..mesti ada eksiden"..! terjengok-jengok....tertinjau-tinjau...aku mencari kenderaan apa yang terlibat dalam eksiden tu..tapi tak leh nampak sebab banyak sangat kete..menutupi kawasan kejadian.

Slow n stadey aku membuat pemanduan berhemah..tapi masih dalam mood "jengok-menjengok" "tinjau-meninjau" .

Tetiba....
korang tau apa aku nampak..?
huhuhhh..sekujur tubuh berselimut putih...dengan kakinya yang terjulur keluar dari kain yang menutupi tubuh kakunya.

So...secara rasminya aku dah dapat jawapan bahawa kemalangan yang terjadi tu telah meragut satu nyawa....

Nanti akan aku usha-usha punca kemalangan dan siapakah gerangan mangsa "malang" tersebut..
mungkin kah dia orang kampung seberang?
atau..
adakah dia pengguna jalan-raya yang menumpang lebuhraya itu..?

APA-APA pUN NanTILah AKu PAStiKAn

24 June 2010

Hari YAnG B-Zy dan BoRiNG


Hari ni , hari yang bz. Dari pagi tak habis-habis dengan urusan rumahtangga. Camna bz pun aku sempat gak jenguk ke alam cyber ni sekejap cuma tak dapat nak luangkan masa tuk, update blog je.

Lepas cuti sekolah 2 minggu..hari ni dah mula kena hantar, anak-anak ke Tuition ...

Aku bawa LP (lappy) aku tadi waktu anta anak-anak ke tuition dengan harapan KFC kat area Sg Udang tu  dah beroperasi , tapi malang seribu kali malang, sebabnya punya la sakit ati aku dah berbulan-bulan KFC tu masih tak beroperasi jugak.

Nak dijadikan cite aku usung LP aku disekitar pekan Sg Udang mencari tempat yg ada wifi..(tu la masalah bg org yg tak ada broadband)..akhirnya aku jumpa satu cybercafe...

zooommmm..dengan laju aku park kete dan trus masuk kedalam cyber cafe tu...tapi malang , nye sikit punya lembab service kt situ dan tak tahan lemas aku dengan bau kat dalam tu...baru 15 minit kat dalam tu aku dah terbatuk-batuk...

so..aku hanya mampu bertahan 20minit je ..bayar rm0.50 aku terus bla dari situ...lepak dalam kete aku layan lagu...huhuhuu

Mesti korang nak tahu kenapa aku tak balik je lepas anta anak aku tuition kan...mmmmm
jawapannya sebab...
perjalanan pergi-balik amik masa 30min..so selagi aku tak boring aku tunggu je at sana sampai anak aku abis class.

23 June 2010

PePAgi DAh KeNA Gie ToYOtA SErv Ctr.


Kul 5 aku dah wake-up ai ni..huhuhu..huB-B dah wat appointment ngan ToyoTa Serv Ctr ada complain nak di selesaikan.

Monday , my HuB-B dah bawa innova ni gie service but budak yang wat service tu bgtau dia tak sempat nak abiskan...sebab waktu keje dah tamat..

so kenalah aku plak yang bawa kete ni di pagi hari dengan iringan hujan yang lebat. Klu kat umah dah sah-sah aku "bantai" tidoq.

Ikutkan pesan HUb-B , awal pagi bersiap  , lebih awal dari anak-anak nak gie sekolah..dah siap mandi..wat breakfast ala kadar untuk anak-anak dan lepas mereka gerak gie sekolah dan HUb-B aku gie keje , 7.30am aku pun trus kuar.

Dengan slamber kodok aku memandu minova (bak panggil anak buah aku - Atin) ke Cheng untuk ke Toyota Serv Ctr. Sepanjang perjalanan hanya hujan yang menemani aku. Sejukkkk ooooo !.

Hari ni aku tak de mood nak berlumba dijalan raya, sebab aku bawa kete Hub-B aku..nanti bising plak dia klu aku ter TERJAH lubang..bumper..atau pepe bonggol laa..jadi kesan nya pagi ni aku memandu dengan 'Cool' dan dengan berhemah.

Hub-B dah pesan jangan lambat sebab appointment kul 8am dan pesannya lagi klu boleh sampai awal 7.45am dah kena ada kat sana..

Baiknye planning..ngam-ngam 7.45am aku sampai dalam kesejukan pagi yang hujan dan aircond yang memang dah sejuk. Dah terpacak aku kat luar opis bebudak ni. Aku tengok kiri..aku tengok kanan..huhuhu aku orang petama yang sampai..
dalam ati terpikir nak dok luar ke nak masuk..ni waktu keje start kul 8am.
Tetiba lalu pakcik guard ..aku pun.."Tumpang tanya encik" dengan penuh sopan aku bersuara " dah boleh masuk kedalam ke sebab waktu keje start kul 8am ni?" tanya aku pada pakcik guard tu..
"eh..boleh..dah ada orang kat dalam tu..boleh la duduk dalam.."kata pakcik guard tu dengan penuh tertib.
"masuk lah..duduk kat dalam ni" siap tolong bukakan pintu lagi. "Terima kasih , encik" sopan nya aku ..huhuhu leh wat menantu..keh keh keh .Aku pun masuk kedalam ..dengan senyum simpul ..ngeee

Dah deal ngan staff kat ToYoTA aku bagi dia kunci trus aku bukak lappy aku untuk berkongsi cite ai ni.

masalahnya sejuk bebenor kat sini..nasib baik tempat aku pilih ni dekat ngan 'Toilet'..senang nak wat 'urusan' nanti..


22 June 2010

SYoK Oooo GEnTInG HiGHLaNd

Ni la dia, rombongan Pn. Manisah & Family ke GH.in this Pic (baju itam)our Aunt. & Peruz from S'pore
Kira bawa depa round2 cuci mata la...

Punya la lama menunggu turn tuk naik cable car...klu dapat duduk tak per la ni kena berdiri pehhh...longgar tempurung lutut aku..
Tu belum kira bab seram sejuk nak naik cable car tu lagi..aku bukan takut cuma gerun jew huhuhu...
Akhirnyaaa....
dapat naik jugak lepas 1 jam lebih penantian
yang meyesakkan jiwaku.

makkk..tinggi nye..(sepanjang hampir 1/2 jam kt dlm tu aku pandang depan je tanpa bergerak2)
huhuhu...aku ni pemalu..wakah kah kah
Lam benak aku pikir cepat la sampai..cepat la sampai...

Dan akhirnya...
sampai juga kat atas tu dan apa yang penting..?
bukan kerjasama..tapi SELAMATTT..!


semanjang kat sana seme benda kena Q, nak masuk lam OUTdoor area pun kena Q...
(Que Haidar pun pening )

DAH MASUK..APA LAGI..
yahooooo......! (cam yo yok'o je aku)
kat atas tu suara jeritan akulah yang paling nyaring ...ngeee

Seme benda aku naik, seme aku jerit ...wakakaka!
macam yang aku kata aku bukan takut cuma gerunnn..



Pada dasarnya gie GH tu nak bawa anak lepak sambil berhibur yelah...dah abis mid year exam..bagi dia org relax jap sebelum start ngadap buku semula untuk ujian plak...tapi aku rasa yang lebih-lebih kat atas tu ialah mak bapaknyer... aku lah tu..
Mainan budak2 pun aku layan...huhuhu..
Dari siang sampai malam ..tak ingat dunia, tak ingat nak balik, sampailah GH tu dah nak tutup kul 10pm bru la terkedek-kedek mencari jalan ke cable car..tuk trun ke bawah ngambil kete yg di portkan kat Goh Tong .
Nak trun lagi satu hal...naik cable car lagiiiii...
gelap plak tuuuuu....
mmmmm....
apa-apa pun SELAMAT segalanya.
bak Tajuk aku tu la ..SyOk ooo GH

KUnjUNgAn KE KuALA TeReNGgaNU & BuKIt BeSI, DuNGuN


BerTOLak dari MeLAka pada malam Khamis, Tido semalam di rumah mak di KL..sesubuh bangun lepas solat SUBUH trus gerak ke KT.

On The way nak sampai ke KT banyak le tempat-tempat yang kami singgah ...
Kebanyakkan nya singgah Gie TOILET..huhuhu


Ni umah adik bongsu mak aku, sampai kat umah dia dah tengahari....dapat minum air KELAPA muda ...mmmm nyaman anak TEKAK..





PeTang dlm kul 6ptg kami sampai ke rumah adik mak yang lagi sorang MOK TEH..,
aku tak tahu kenapa makcik aku ni di panggil MAK TEH, mungkin masa kecik dulu dia putih kot ..hehehe
jangang maroh ye MOK TEH..!


Keesokkan nya lepas je Breakfast kami terus meninjau-ninjau kerumah sedara-mara yang berada di sekitar MANIR tu...dapat la jenguk sorang dua..
Oleh kerana masa mencemburui kami, pukul 9pagi kami bergegas ke BUKIT BESI pula
untuk menghadiri MAJLIS PERKAHWINAN sepupu aku yang menjadi agenda utama kenapa aku ke TERENGGANU.



MaMi , Mak, Teman Lama, SU ( kat belakang )


Ni Generasi Muda pula...aku dan kakak2 sepupu ku  ,
sebenarnya ramai lagi sepupu-sepapat aku , tapi tak sempat nak berposing beramai2 sebab
dia orang seme bz - ye lah jadi orang kuat majlis ni.



Akhirnya Setelah berpeluh ketiak menunggu..PENGANTIN tiba juga
"SELAMAT PENGANTIN BARU IJO & PASANGAN"

Walaupun tak dapat lama di BB, tapi puas hati la dapat jumpa sedara mara yang dah lama tak jumpa ...
Harap-harap panjang umur dan baik kesihatan aku dapat ke SANA lagi.

1.30ptg meluncur laju dengan InnOVA hitam menuju ke KUALA LUMPUR...
5 lebih kami tiba di KL dengan selamatnya.





HaRi Nie , ApA Nak BUAt...

Dari Tadi aku dok depan Lp aku ni, Tak tahu nak cite pasal apa...bukan takde idea tapi terlebih pulak idea yang datang...so untuk meng'cool' kan diri aku ..ai ni aku gie lawat blog kengkawan blogger...

- sang harima - dengan cite motornya
- ben assahari - dengan nasihatnya
- telor  dibasuh - dengan N3 yang menarik
- blakepaghe - pun tak kurang hebat

ada lagi la 2,3 blog lain..

Aku nak selam ke blog lain pulak....

Jumpa nanti bila aku dah 'cool'..

layan SEMpOiiiiii...!!!!

21 June 2010

BAgI NAsiHAT ok JANgAN KOmPLAin..

Memang aku suka gie round blog-blog owang lain...bukan apa , sekadar nak tahu apa yang dia orang sedang pikir...

Sekadar nak tahu apa yang berlaku kat area dia orang ...

Banyak BLOG-blog yang unik dan menarik aku jumpa sepanjang penjelajahan tak rasmi aku ni.

Kalau aku rasa Blog yang aku singgah tu ada keunikan atau menarik aku mesti tinggalkan pesan kat Shoutbox dia orang ... bukan apa , nak bagi tahu dia orang la..yang aku suka blog tu..KIRa CAM bagi penghargaan la tu.

Tapi ada gak blog yang aku singgah asyik dok merapu komplain pasal N3 blogger lain dan kekadang tu ada gak yang komplain pasal BLog Blogger2 lain...huh..! terbantut aku nak terus baca N3 dia..cam tak de idea plak dia ni nak menulis.

Klu nak bagi nasihat ...bagi lah elok-elok...kalau dah rasa diri tu bagus..la.
Jangan la tulis..."ayat maut" yang wat orang yang membacanya terasa/tersentuh/termuntah atau pepe je la....

Aku pun masih baru dalam dunia BLOggINg ni...so memang aku tak berani nak komen pasal blog orang lain....dan jauh sekali aku nak kata Blog aku dah bagus...

MasIH MenCAri GuRu YanG SUdI
BeRI TuNJUk AjAR
TAPi BukAN
GuRU YAng KUrANG AJar

20 June 2010

Ko KETAwAkan AKu

KAwAN Aku sorang ni...peminat bola ....dan dia memang giler bola walaupun dia pompuan...aku rasa dia nyer minat pada bola lebih giler dari owang lelaki.

Aku pula yang tak berapa nak minat sampai Giler pada Bola ni...klu korang cite pasal PIALA DUNIA muka aku memang slamber kodok jew...sebab aku bukan nyer tahu nama-nama pemain tuh seme...

Sahabat aku ni , baca dlM fb AKU ... ye lah tentang komen aku pasal SUKAN MALAYSIA...

He he he ..aku lebih minat nak amik tahu pasal sukan dalam negara kita sebab bila sebut negeri-negeri yang bertanding...aku tahu kat mana tempat tu..
bila sebut acara-acara yang dipertandingankan , aku juga tahu apa menatang yang di sebut tu.

Jadi bila sahabat aku dlm FB ni ketawakan aku ..aku tak kisah pun sebab aku BANGGA jadi anak MALAYSIA malah aku bangga sebab aku amik tahu tentang kejadian dalam NEGARA kita.

AKU tak kisah pun kalau korang nak kata aku KETINGGALAN sebab tak Follow PIALA DUNIA...tapi aku rasa korang patut rasa malu kalau korang tak follow SUKAN MALAYSIA.


Aku CINta MALAYSIA

SELaMaT HArI PApa ....dan AYah ....dan ABaH

SELAMAT HARI BAPA BUAT :-

1) PAPA KEPADA ANAK-ANAKKU
2) AYAH KEPADA AKU
3) ABAH KEPADA HUB-B AKU
4) SEMUA YANG TELAH MENJADI BAPA DILUAR SANA.

TERIMA KASIH - HUB-b KERANA MENJAGA ANAK-ANAK KITA DENGAN SEMPURNA DAN MENYAYANGI MEREKA DENGAN IKHLAS.

TERMA KASIH - AYAH , KERANA MEMBESARKAN AKU HINGGA DEWASA.

TERIMA KASIH - ABAH , KERANA MEMBESARKAN huB-b KU HINGGA BERJAYA DAN MENJADI SUAMIKU KINI.

TAHNIAH BAPA-BAPA SEMUA KERANA MENJADI BAPA YANG BAIK PADA ANAK-ANAK ANDA..

19 June 2010

PETUA @ AnJUnG


BIBIR CANTIK


SAPUKAN 2 TITIK MADU LEBAH ASLI PADA BIBIR..
SETIAP MALAM SEBELUM TIDUR
AMALKAN SETIAP HARI

*BIBIR AKAN JADI LEBIH LEMBUT DAN LEMBAB
SERTA DAPAT
MENGELAKKAN BIBIR PECAH DAN KERING




KeNApA BloG AkU WaRNa HiTAM


Ada friend aku yang tanya ..kenapa BloG aku warna Itam?
So ..apa aku nak jawab ek..
Bagi aku warna itam nie unik...
CanTiK..
MEnAwaN...
DeBOOmmm...!

Ok tak my answer ?
Huhuhuhu....

Warna itam melambangkan aku sorang yang sempoiiii...
pendiammm.....
dan menawannnnn...
wakah kah kah ....!

Tak la sebenarnya aku wat BloG ngan BlacK CoLoUR ni sbb aku TenGOk cantik ...(dimata aku la, mata korang aku tak tahu..) yang pasti mata aku tak juling .

Kalau pakai baju iTAm ...aku nampak kurus dan berseri...
(tak de kaitan la plak ngan BLog)

APA-Apa Pun warna Kesukaan aku yang utama adalah
HIJAu...MErAh...
dan kendiam barulah
hitam



Nak TGk HOkI

Aduiiiiyaiiii....

Skit nyer ramai umat kat padang...

Dah le aku terlambat sampai sebab Hub-B gie GuntiNG RamBUt dulu , lagi Pun InfOZ waktU PeRLawanan TaK TEpAT.

SamPAi je Kat STaDiuM Tun FAtiMAH , BukIT SeRindit, MelAKa ...game dah pun bermula.
YAng aku nampak hanyalah kepala pemain-pemain HOkI tu jew...dan yang aku dengar cuma jeritan-jeritan penyokong MELAKA dan W.PERSEKUTUAN jew....

Last-last aku balik jew la...sebab setakat dapat tengok kepala penonton nak wat per....
masa aku blah tu ... game masih 0 - 0 lagi....


LAIN KAli DAtaNG CePAT...!!!!

18 June 2010

Nak Gie LAyAN SUKMA

ALang-alang dah dok kat MELAKA ni, dan dah puas gi bercuti, nak pulak rasanya gie melayan SUKMA . Stadium Hang Jebat dekat bebenau dengan umah .. tapi lum sempat jenguk lagi..


Ai tu sempat gie stadium Hang Tuah (Kubu) jew sempat gak la tengok game bola sepak perlawanan antara Melaka ngan Sarawak (Melaka menang 1-0) dan selang sehari kendian nya plak sempat juga nengok game antara Melaka dan Sabah (Melaka kalah 1-0).



Apa pun dan sapa pun menang tak jadi masalah pada ummi, tapi semangat kesukanan tu masih ada dalam diri..walaupun sebenarnya dalam ati berkobau-kobau nak tengok Melaka mara ke Finale dan genggam pinggat emas...

tak de hal la...
huhuhu....

Dah macam-macam PRODUK aku cuba...

Waktu reMaja kuLIt wajah Ummi memang bermasalah...
Walaupun kulit ummi jenis kering tetapi jerawat muda tetap singgah...
Hingga la JODOH ummi sampai masalah jerawat masih menghantui diri . Akhirnya ummi kembali ke bahan semulajadi...guna bedak sejuk dan produk Mustika Ratu jadi peneman setia....akhirnya jerawat berkurangan ..
TETAPI..
parut-parut tetap kekal...

Meningkat usia 30tahun , ummi mengikuti kelas kecantikan dan mengambil sijil dalam bidang kecantikan dan SPA, so dengan menghadiri kursus-kursus inilah ummi tahu , apa masalah sebenarnya pada kulit muka ummi...dan langkah-langkah yang sebaiknya yang "SEHARUSNYA" ummi gunakan bagi merawat kesan jerawat dan melambatkan penuaan kulit wajah. Mungkin agak lambat ilmu yang ummi dapat...tapi sekurang-kurangnya tidak TERlalu lambat untuk ummi guna pakai apa yang telah ummi pelajari. Samada untuk diri sendiri atau pun berkongsi pengalaman dan ilmu pada yang sudi.

Dan sekarang ummi sentiasa mengikuti langkah-langkah yang betul dalam penjagaan kulit wajah ...
Dalam usia 36 tahun , ummi tahu kulit wajah ummi dalam kategori Sensitif dan perlukan produk yang lembut dan bagi mengelak kedutan mendahului usia..produk berasaskan Q10 amat penting...begitu juga dengan jeragat yang bakal muncul bila-bila masa so jangan lupa dengan produk untuk menghindarkan jeragat.
Krim siang , uv cream ,krim malam , toner semua itu penting...

Berbelanja lebih sikit tak apa asal kulit wajah terjaga..!

sekarang EUCERIN menjadi teman setia ummi...

fuiiihhhhhh......!!!!!


BZ giler sejak dari pagi....




mengemas bilik anak dara sunti
abis ngemas lega bila tengok bilik dah kemas ..tapi sejam dua nanti gerenti dia wat sepah balik...huhuhu
itu lah tugas seorang ibu...sabar jew le sementara menunggu dia "paham"...

Bilik anak bujang ni mudah skit nak diuruskan sebab dia pun dah 9tahun ...so dah pandai mengemas sediri...sekali sekala , kena juga tolong uruskan apa yang patut jew...

cUti Di POrt DIcKSon

Hari Selasa Baru-baru ni, kami sekuarga g bercuti di PD lepas turun dari Genting Highland. Check-in di Glory Beach Resort, Tg Gemuk Lukut PD.

Amik 1 Apartment yang ada 3 bilik, menggadap laut....view nyew memang cantik...tapi aku tak berapa puas ati sebab bilik yang ketiga tu kecik sangat....pastu bilik air tak de paip untuk memudahkan kerja cuci mencuci , cebok mencebok dilakukan...
Bagi keluarga islam agak tak selesa la...dengan keadaan bilik air cam gitu. Sepatutnya pihak hotel/resort kena lebih peka pada keadaan seperti itu...ini negara islam dah sah2 paip itu satu keperluan..., dan yang datang melancung dan menginap di resort juga ramai dari dalam negara...jadi perlu lebih prihatin ...

Dari segi harga RM350 tu dah kira ok lah sebab hari cuti sekolah. Siap dapat 5 kepala nya breakfast lagi.

Satu lagi sikap cleaner2 yang dipanggil untuk tolong membersihkan bilik ..patut ditegur, walaupun mereka hanya cleaner , mereka juga kena ada "ADAB" ketika berdepan dengan pelanggan . Bukan main terjah je...Negara kita ni ada budi bahasa ...kita 1 MALAYSIA...jangan buat malu NEGARA dengan sikap 'SOLOK' kita ....

BUDI BAHASA BUDAYA KITA
1 MALAYSiA

MeRAjuk TAk DaPAt HAndPHonE BArU

Dah HUb-B janji nak tukarkan HandPHone Baru sebab HanDPhone lama tu asyik Wat hal jewk..TAk sabar rasaNYA nak balIk darI bERCUTI SEBAB nak Gi pilih HAnDphONe kat Kedai si LUcY...

UmmI dah BilaNG UMmi nak HAndPhone yang boleh guna sarUNg LV - (aku fanatik giler ngan LV weiiii) ...tup-tup bila dah PIlih HAnDPhone (tak YAh la cakap jenis APa , nanti kata berlagak pLAk yang harganya melebihi Rm 1500 )

bERPUSING-PUSING aku cari ' casing ' LV... seme cina2 kedai HP tu kata tak sure aa jual kew tak... ahoooiiiiiyaiiiii ! bengang betul aku ....frustttttttt....!  TeTIba HUb-B pulak merunggut ..membebel...jangan pasal tak dapat casing tak nak pakai HP tu...baik jangan amik.... fuhhhhh ..!!!! menyirap darah ummi...

SEnANg CitE ....KO canCEl kan lah nak beLI HP tu...tak PeNiNG KEpala aku mikirnya ...biARlah aku pakai jewk HP buruk aku tu asal ATi Aku tAK sakit dek BEbeLAN ko....

MeMaNg aku mERAjuK ...MeMANg AkU KecIK ATI....
SO Skunk AKu MAsih Dengan HP lama
WaLAU daLAM ati TErINgin GIler HP canggih TU...

17 June 2010

giNDhu NAK berBLOG

lame jugek aku tak sentuh laptop putih gebu aku ni...eeeiiii gindhu nye...

pemandangan di MASJID TERAPUNG, KT

pemandangan di TASIK PUTERI, BUKIT BESI, DUNGUN TRG
(kenangan di zaman kanak2 ummi )

Dah musim cuti sekolah kan, jadik bawa le anak-anak g makan angin cikit.

Ummi g Terengganu jumpa sanak saudara yang dah lama bebenor Ummi tak jumpa , ada plak sepupu kawin so senang la tak yah g umah seme owang jadi jumpa je kat dewan masa majlis...jImAT maSA.


Lepas balik dari KT , naik GEntiNg pulak...bawa anak-anak dan nenek anak-anak berehat..tapi takde makne nye - nak berehat , sebab penat giler...
memang giler la tengok mainan2 kat citu...hilang gak la suara ummi menjerit sakan naik kapal lanun ngan ketapi dalam gua tu...
eeeiiii seram tapi seronok...
yang tak seronoknya bila poket makin kempis...
he he he

Lepas lepak GEntIng sehari suntuk pastu terus gerak balik Melaka dan tengahari besoknya plak g lepak PD tidur semalam di Glory Beach Rst .
Sampai je di resort anak-anak dah tak sabar nak terjun kolam..
kena lah meneman dia orang..dah puas pujuk bru nak naik , lepas tu kuar merayau kat area PD balik apartment malam tu ,ummi trussss terjah KATIL...
memang tak tahan penat sangat.

Pagi2 bangun kejut anak2 bawa g kolam .. dia orang berendam sampai kecut kulit pepagi kat dalam kolam tu...ummi nak layan tido tak leh ...kena lah bersengakang mata..takut kelibat mereka tetiba ghaib plak...nyesal tak sudah..

Akhirnya 12 tgh dapat jugak balik...gindhu pada umah..dalam kepala dah mikir tugasan nak dibuat pepegi besoknya...cuci baju , sapu rumah , ngemop , mentenet..he he he ...

PERgi bercuti ni memang seronok , tapi lebih seronok kalau dirancang dulu setiap perjalanan percutian tu...barulah cukup masa untuk berehat dan beriadah. Kalau time waktu tidu bru keluar cari makan apa kejadahnya...mana nak dapat masa rehat...mood bercuti pun hilang penyakit yang datang ...


RANcaNG PerCUtIAN ANda
BaRU DapAT PeRCutIAN BerKUAliti
DuiT Habis PUn BErBAloi

07 June 2010

CUTI SEKOLAH BERMULA......daaaaaa

RAMAI kengkawan yang ada anak, pening kepala bila cuti sekolah munculllllll...

He he he, mana tak nyer...dah sah-sah ibu,mak,ummi, mummy, bonda dan segala bagai panggilan untuk seorang ibu ,secara otomatik nyer akan bertukar menjadi TARZAN..!

 KENAPA..? ye la...yang bakal memeningkan kepala ialah ibu-ibu yang menjadi surirumah sepenuh masa atau separuh masa (macam ummi ni) sebab korang paham-paham aje la...anak-anak ni bila dah tak g sekolah dia orang akan menjadikan rumah bagai padang permainan..uhhh..!

PANDAI-pandai le kita sebagai suri di dalam rumah ni nak fikir apa aktiviti yang nak bagi anak-anak ni supaya dia orang TERKAWAL...

Macam Ummi ni, anak-anak memang tengah lasak dan ummi memang tak bagi 'can' kat dia orang untuk berGASAK...

Cuma time cuti ni ummi bagi kelonggaran skit la..dalam bab bermain dan tengok TV...tapi bak pesan HUB-B ummi la...apa-apa pun jangan bagi anak-anak lupa pegang buku ....

2 MINGGU bagi bebudak ni masa yang pendek, tapi bagi kita ibu-bapa ia satu masa yang panjanggggggggg...!

Selamat Bercuti pada anak-anak semua ..dan Selamat Beraktiviti pada ibu-bapa ..! he he he


PASTIKAN ANDA TAHU DIMANA ANAK ANDA BERADA !