13 September 2011

IBU KITA vs IBU MERTUA

N3 ni terkuar ketika ummi sedang menonton rancangan ar-rayyan(astro oasis) berkaitan ANIAYA...

Kes yg dibincangkan tentang seorg anak lelaki yg berkahwin TERUS melupakan ibu dan keluarganya , yang menyedihkan lagi lelaki ini seorang USTAZ... tetapi setelah berkahwin sanggup melupakan ibu yg melahirkannya..., si isteri ni pun kenalah faham apa dosa si ibu mertua hingga menyekat si suami untuk pulang berjumpa dengan ibunya..

Dalam kes lain pula, sekadar nak berkongsi -

BILA tiba musim raya ni selalu berlaku , rasanya banyak yg berlaku sebegini -TIDAK ADIL - kepada mertua.. bila nak beraya nak balik kampung sendiri dulu nak duduk lama2 .. tapi bila balik rumah mertua baru sejam dah panas bontot.. tak senang duduk..belum habis beraya dah cari pasal dengan pasangan dengan niat supaya boleh cepat2 angkat kaki dari rumah mertua..
BAB duit raya pula... pada ibu dan bapa sendiri laju je hulur duit raya beratus2 ringgit.. bagus sikap sedemikian tapi kenapa bila dengan MERTUA nak hulur RM10 pun tak boleh... MERTUA ni bukan nye harap atau hadapkan sangat duit kita cuma sebagai BUDI BAHASA apasalah nya... hulurkan sedikit pada mereka .. sekurang-kurangnya dengan tindakan itu kita juga menjaga PERASAAN pasangan kita... lebih- lebih lagi jika pasangan itu seorang isteri yang tidak bekerja TERSENYUM lebar dan berbunga HATInya melihat BUDI BAHASA pasangannya ...

KITA FIKIR kan lah... MERTUA atau IBU BAPA kita mereka adalah KELUARGA kita.. tiada bezanya...

No comments:

Post a Comment