29 October 2015

Apakah anda sedar anak anda sedang mengalami Growing Pain ?

Tulisan : Has Jan
Foto : sumber dari Google

Bismillah ,


Membuak-buak hati ni nak berkongsi sedikit info yang telah saya geledah di Pak Google. Apa ceritanya ? . Ok, sebelum tu saya nak tanya , pernah tak anda perasan anak kecil anda sukar tidur , gelisah dan sering merenggek akibat sakit kaki ?. Mungkin ada yang perasan dan anggap itu cuma ragam si manja untuk menagih perhatian kita. Tapi percaya lah wahai ibu-ibu bahawa anak-anak kita sedang menaggung rasa nyeri , bisa , lenguh yang sebenar-benarnya pada bahagian kaki mereka terutama peha, betis ataupun pelipat (belakang lutut) dan ia di panggil * GROWING PAIN *.

Pada beberapa minggu kebelakangan ini, si kecil saya yang berusia 4 tahun sering merengek tiap kali malam tiba, oleh kerana usianya yang sudah 4 tahun maka mudah untuk saya bertanya di mana sakitnya dan bagaimana rasa kesakitannya itu. Kata anak saya sakitnya macam kena patah-patah dan kena cucuk-cucuk (mungkin itu yang dia faham ). Setiap kali waktu dia hendak tidur , dia akan kelihatan gelisah dan minta  saya memicit kakinya hingga dia lena. Pada mulanya saya cuma anggap dia mengada-gada dan inginkan perhatian , kerana sebelum ini pun dia akan meminta saya mengosok belakangnya hingga dia lena. Tetapi apabila saya perhatikan keadaan nya semakin hari semakin merisaukan , hingga ada masanya dia menendang-nendang kaki nya ke udara kerana sakit kena cucuk (katanya), dan setiap kali saya menggosok bahagian yang di katanya sakit itu dia akan berkata " macam tu tak hilang sakit kaki baby la ummi , kena picit-picit baru tak sakit "

Sebagai ibu mestilah rasa syak dan akan terfikir bukan-bukan , saya check setiap penjuru kaki nya mencari kesan cedera atau lebam, manalah tahu dia terjatuh atau berlaku sesuatu kecederaan pada bahagian kakinya, tapi memang tiada apa-apa kesan .Hingga lah dua hari lepas saya terfikir untuk mencari info di Pak Google , manalah tahu ada perkongsian dari ibu-ibu lain tentang perkara yang sama . Akhirnya saya terjumpa beberapa info berkaitan GROWING PAIN . 


(sumber foto : google)


APA ITU GROWING PAIN 

Growing Pain  adalah rasa  nyeri yang sering terjadi pada anak-anak berusia sekitar 2 – 12 tahun , 25%-40% berkisar antara usia 3 – 5 tahun, serta antara 8 – 12 tahun. Biasanyagangguan itu terjadi dalam ototbukan sendi pada kaki dan agak jarang pada lenganGangguan nyeri itu biasanya terasa di kedua belah dan muncul di waktu petang  atau di malam hari dan akan hilang bila anak bangun tidur waktu pagi dengan rasa sakit yang bervariasi dari ringan sampai sangat parah. Ada masa rasa nyeri dapat dirasai pada waktu  malam atau kadang tidak timbul selama berhari-hari malah ada sampai berbulan-bulan. Kesakitan ini biasanya akan hilang apabila meningkat usia 12tahun , Walaubagai mana pun ia mengganggu kehidupan kanak-kanakGrowing pains pertama kali digambarkan seperti pada tahun 1823 oleh seorang dokter Prancis.


(sumber foto : google) 

Walaupun Growing pain ini tidak mendatangkan bahaya pada anak-anak, tetapi ia mengganggu waktu tidur anak-anak, setelah saya tahu tentang GROWING PAIN ini, makanya saya cuba mengcari ikhtiar bagaimana untuk menghilangkan atau sekurang-kurangnya dapat mengurangkan sedikit kesakitannya. Perkara pertama saya cuba lakukan adalah menyapu minyak aroma therapy selepas memandikannya di sebelah petang , saya sapu dan gosok pada bahagian yang sering sakit , alhamdulillah percubaan pertama itu menjadi kerana saya tanyakan pada anak saya sebelum dia tidur  apakah dia rasa sakit kaki lagi ? tidak katanya. Alhamdulillah . Tetapi di tengah malam dia terjaga dan bagitau yang kakinya terasa sakit dan minta saya memicitnya , terus saya capai minyak Aroma Therapy dan gosok kakinya perlahan-lahan hingga dia terlena. 

Tugas saya belum selesai walaupun saya dah tahu apa punca anak saya mengadu sakit , tugas saya mencari bagaimana cara untuk saya bantu mengurangkan kesakitannya atau menghilangkan terus tanpa perlu menunggu dia berusia 12 tahun . 

oh ye , untuk lebih memahami tentang Growing pain , anda boleh merujuk di link 
 http://dokterindonesiaonline.com/tag/growing-pains-nyeri-kaki-pada-anak/

No comments:

Post a Comment