23 October 2015

Nak tak Resepi Kek Batik Cheese Krunchy ?

Tulisan : Has Jan
Foto : Has Jan 
Resepi : Has Jan


Kek Batik krunchy

Pernah dengar atau pernah makan tak Kek Batik Cheese yang ranggup ? Kalau belum pernah saya nak share resepi yang saya ubah suai sendiri ni. Saya tak pasti samada dah ada yang guna resepi yang sama macam yang saya gunakan atau tidak , tapi setakat yang pernah saya dapat kebanyakkan nya menggunakan biskut marie. ok jangan sembang panjang-panjang , jom kita tengok bahan-bahannya.

KEK BATIK CHEESE CRUNCHY


BAHAN-BAHAN

VICO 
SUSU PEKAT 
SUSU CAIR (tin)
BUTTER (saya guna buttercup)
BISKUT -->> CHEESE MASIN & YANG BERINTI CHEESE 
TELUR (1 biji ) 






CARA-CARA

**API PERLAHAN YE

Panaskan butter (1/2 )
bila dah cair , masukkan susu pekat 1/4 tin dan susu cair 1/4 cawan (bukan 1/4 tin ye) * jika suka manis boleh gunakan susu pekat sahaja 1/2 tin .
Gaul hingga bahan2 di atas cair dan sebati 
kemudian Masukkan vico (2 cawan ) * jika nampak terlalu cair tambah lagi
gaul hingga sebati 
kemudian Masukkan telur (1 biji) * jangan lupa cuci dulu telur 
Bila semua bahan sudah cair dan sebati di dalam kuali 
masukkan biskut yang sudah di patah2 sedikit demi sedikit 
hingga semua menjadi likat .
Tutup api , tuangkan bahan2 tadi ke dalam loyang atau bekas yg sesuai .
Lenyek2 kan bahan2 tadi di dalam loyang/bekas hingga mampat .

**
Tambahan : 
Anda boleh juga taburkan cheese diatas bahan2 tadi atau boleh juga letakkan coklat cair diatasnya .
Simpan di dalam peti sejuk selama 1 jam atau hingga keras . 

Taraaa...dah siap 
senang kan tak sampai 10 min pun .

Selamat mencuba !


Has Jan 
Bicara Dari Hati 
(Aunialya.Boutique)


No comments:

Post a Comment