12 May 2010

NAK MAAF SENANG JE TAPI NAK LUPA ...PAYAH LA

Aku rasa semua orang pun ada rasa yang sama..sebab kita ni manusia...dan manusia yang mampu memaafkan dan melupakan kesakitan atau kekecewaan  yang pernah mereka alami adalah orang yang paling hampir sempurna di muka bumi ini.

Setiap dari kita tentu pernah melalui saat-saat yang mengecewakan dalam kehidupan kita . Samada dalam pelajaran, percintaan, perkahwinan, perhubungan atau pun pekerjaan...malah banyak sumber-sumber yang boleh memberi kita kekecewaan.

Waktu kita menghadapi saat yang mengecewakan itu , kekadang kita hampir putus asa, atau telah pun berputus asa. Bagi kita situasi kitalah yang paling teruk ..dan tak ada orang lain yang mengalami kekecewaan yang lebih teruk dari kita....tapi ...
sebenarnya, seteruk-teruk kekecewaan atau kegagalan yang kita alami - ada orang lain yang lebih teruk dari kita.

Mungkin sewaktu kita melalui kekecewaan itu , kita boleh memaafkan orang yang menghadiahkan kekecewaan pada kita secepat kilat ..atau paling kurang setahun dua....tetapi "tepuklah dada" adakah kita dapat melupakan kekecewaan atau kegagalan kita?...

Jika jawapannya YA... saya ucapkan TAHNIAH..!!!
tetapi jika jawapan nya TIDAK...jangan risau..teruskan membaca...

Sebenarnya ... kajian telah mendapat undian tinggi yang mengatakan bahawa orang yang pernah kecewa atau gagal terutama dalam perkahwinan atau percintaan boleh memberi kemaafan dengan mudah tetapi mereka tetap tidak dapat melupakan kesakitan akibat kekecewaan tersebut.

Ada kebaikannya bila kita tidak dapat melupakan kekecewaan yang pernah kita alami..

1) Kita akan jadi seorang yang lebih berhati-hati
2) Kita akan jadi seorang yang lebih bersiap-sedia
3) Kita akan jadi seorang yang lebih bersemangat juang
bla..
bla...
bla..
dan yang paling baiknya kita akan jadi orang yang lebih baik dari sebelumnya.

Jadi , tak perlu gusar dengan kekecewaan lampau - jadikan ia sebagai pembakar semangat untuk kita berubah menjadi lebih baik.


KITA LAYAK UNTUK MENDAPAT YANG LEBIH BAIK...!

No comments:

Post a Comment